PL EN Your account Create account

Registered articles list

Struktura rynku transportu kołowego (ciągniki siodłowe) w aspekcie typowania aut do wykorzystania niefabrycznej instalacji dwupaliwowej CNG-ON.

Wymagania stawiane pojazdom użytkowym stale rosną. Ustawodawstwo europejskie zmusiło producentów pojazdów użytkowych do konstruowania coraz mocniejszych i dynamiczniejszych silników charakteryzujących się niskim zużyciem paliwa. Wraz z pojawieniem się norm czystości spalin producenci pojazdów ciężarowych zdali sobie sprawę, że niezbędne jest udoskonalenie systemu podającego paliwo tak, by proces spalania był bardziej efektywny. Aby to osiągnąć paliwo wtryskiwane do cylindrów musiało zostać bardziej rozdrobnione, by łatwiej mieszało się z powietrzem. Wysokociśnieniowe układy pompowtryskowe okazały się dobrym i niezawodnym rozwiązaniem. Są też względnie tanie w produkcji i mało podatne na zanieczyszczenie paliwa. Wiele lat i miliony bezawaryjnych kilometrów pokonanych na pompowtryskiwaczach skutecznie odciągało część użytkowników i producentów od systemu Common Rail. Normy spalin oraz coraz wyższe oczekiwania konsumentów wymusiły na producentach kolejny krok w rozwoju, czyli konieczność bardziej precyzyjnego sterowania wtryskiem paliwa. Wtryskiwacze musiały działać szybciej tak by realizować dawkę inicjującą, wtrysk właściwy i dotrysk. Wszystkie te modyfikacje sprawiają, że silniki diesla w pojazdach użytkowych takich jak ciągniki siodłowe stają się dużo mocniejsze, zużywają mniej paliwa i emitują mniej zanieczyszczeń. Pozostawiają również możliwość współpracy z niefabrycznymi instalacjami dwupaliwowymi CNG-ON i LPG-ON. Dwupaliwowe rozwiązania to być może kolejny krok w stronę ograniczenia emisji, a dzięki ulgom w opłatach drogowych stają się one realną alternatywą dla ciągników siodłowych zasilanych paliwami konwencjonalnymi. W pracy tej skupiono się na struktura rynku ciągników siodłowych, w aspekcie typowania aut używanych do wykorzystania niefabrycznej instalacji dwupaliwowej CNG-ON.
Topic: Other
Author: mgr inż. Janusz Chojnowski
Co-authors: dr inż. Mirosław Karczewski, mgr inż. Grzegorz Szamrej