VII PTNSS Congress - 27th-29th June 2017
PL EN Your account Create account

Registered articles list

UTILIZATION OF THE ZERO UNITARIZATION METHOD FOR THE BUILDING OF A RANKING FOR DIAGNOSTIC MARINE ENGINE PARAMETERS

Zmiana niektórych parametrów struktury silnika wpływa na zmianę wartości emisji składników szkodliwych w spalinach. Dotyczy to przede wszystkim uszkodzeń występujących w układzie wymiany ładunku a także w układzie paliwowym i układzie doładowania silnika. Zmiany wartości emisji związków szkodliwych są często niejednoznaczne, zależą bowiem w dużej mierze od parametrów kształtujących proces spalania. Problemem dodatkowym jest to, że często proste interakcje występują wraz z współzależnym oddziaływaniem tych parametrów. Można więc mówić o różnej wrażliwości parametrów diagnostycznych na te same wymuszenia pochodzące od struktury silnika, ale realizowane w innych stanach obciążenia. W przypadku, kiedy zbiór parametrów jest liczny a wartości tych parametrów podobne, istnieje realny problem z prawidłową ich klasyfikacją, często opartą o uznaniowość badacza. W referacie autorzy proponują metodykę klasyfikacji pozyskanych parametrów diagnostycznych. We wcześniejszych pracach autorów zaproponowano jako miarę wrażliwości parametru diagnostycznego metodę wskaźników pojemności informacji Hellwiga. W oparciu między innymi o tę metodę, można zbudować ranking parametrów diagnostycznych, który dzieli zbiór zmiennych diagnostycznych na stymulatory, destymulatory i nominanty. Takie unormowanie zbioru wydaje się być pomocne przy podejmowaniu decyzji diagnostycznej nieobarczonej uznaniowością badacza. Metoda unitaryzacji zerowej może być również pomocna przy tworzeniu testów diagnostycznych.
Topic: Engine testing, durability, reliability and diagnostics
Author: Tomasz KNIAZIEWICZ
Co-authors: Ryszard ZADRĄG