VII PTNSS Congress - 27th-29th June 2017
PL EN Your account Create account

Registered articles list

Badania symulacyjne przepływu powietrza przez przepustnicę tłokowego silnika lotniczego

Technologie opracowane do samochodowych silników tłokowych znajdą obecnie szerokie zastosowanie w konstrukcjach lotniczych. Dotyczy to przede wszystkim lotnictwa ultralekkiego ze względu na mniej rygorystyczne wymagania certyfikacyjne. Przykładem takiego działania jest wprowadzanie elektronicznie sterowanych układów wtrysku paliwa w miejsce zasilania gaźnikowego. Działanie takie wymaga zmian konstrukcyjnych układu dolotowego uwzgledniających zarówno wymagania funkcjonalne układu jak i wymagania lotnicze (minimalna masa, maksymalne bezpieczeństwo). Konieczne jest zatem prowadzenie prac optymalizacyjnych zarówno całego systemu jak i poszczególnych jego układów pod kątem obu grup wymagań. Niniejszy artykuł prezentuje element prac rozwojowych nad modyfikacją układu zasilania lotniczego silnika tłokowego ROTAX 912 ULS obejmującą zmianę układu zasilania z gaźnikowego na wielopunktowy wtrysk paliwa oraz zwiększenie mocy maksymalnej poprzez doładowanie mechaniczne. W artykule przedstawiono badania symulacyjne przepływu powietrza przez opracowaną przepustnicę z zastosowaniem metody numerycznej mechaniki płynów (CFD). Badania obejmowały symulację maksymalnego przepływu powietrza wynikającego z zapotrzebowania silnika przy prędkości obrotowej odpowiadającej zakładanej mocy maksymalnej przy trzech otwarciach przepustnicy: 50%, 75% oraz 100%. Analizie poddano rozkład ciśnienia i prędkości przepływu wokół elementów przepustnicy oraz spadek ciśnienia na przepływie przez całą przepustnicę. Celem tych badań było opracowanie narzędzia do badań optymalizacyjnych wymiarów kanałów przepływowych przepustnicy do modyfikowanego silnika. Badania zjawisk aerodynamicznych zachodzących w sekcji przepustnicy przeprowadzono bez uwzględniania geometrii układu dolotowego oraz geometrii kolektora dolotowego.
Topic: Fuel injection systems and mixture formation
Author: Jacek Czarnigowski
Co-authors: Patryk Sokołowski Krzysztof Skiba