Archive - Congress 2015
PL EN Your account Create account

Registered articles list

Stanowisko do długotrwałych badań w skranych warunkach termicznych impulsowych wtryskiwaczy gazu

Układy zasilania silników spalinowych paliwami gazowymi są coraz szerzej stosowane w motoryzacji. Stosowanie paliw gazowych pozwala na obniżenie emisji zarówno dwutlenku węgla jak i toksycznych składników spalin. Wymaga to jednak odpowiedniej konstrukcji układów wykonawczych – impulsowych wtryskiwaczy gazu, oraz algorytmów ich sterowania. Optymalizacja konstrukcji oraz identyfikacja parametrów algorytmów sterowania wymaga znajomości charakterystyk impulsowych wtryskiwaczy gazu. Większość tych charakterystyk jest wykonywana na stanowiskach badawczych w warunkach otoczenia – warunkach laboratoryjnych. Warunki te znacząco różnią się od tych występujących w normalnej eksploatacji. W artykule przedstawiono opracowane stanowisko badawcze przeznaczone do badania impulsowych wtryskiwaczy gazu w skrajnych warunkach termicznych. Stanowisko umożliwia badanie wtryskiwaczy w niskich temperaturach (do -20oC) oraz w wysokich (do 90oC). Obejmuje to cały zakres normalnej pracy wtryskiwaczy w eksploatacji. W artykule opisano budowę i zasadę działania stanowisk, przedstawiono ich możliwości badawcze oraz przykładowe wyniki badań. Przedstawiono przebiegi wydatku wtryskiwacza pracującego w podwyższonej i obniżonej temperaturze, wykazującą, że temperatura ta ma duży wpływ na wydatek. Badania przeprowadzono dla trzech typowych konstrukcji wtryskiwaczy.
Topic: Fuel injection systems and mixture formation
Author: Jacek Czarnigowski
Co-authors: Andrzej Pryzowicz