Archive - Congress 2015
PL EN Your account Create account

Registered articles list

Ocena warunków współpracy turbosprężarki z silnikiem o zapłonie samoczynnym w warunkach obciążeń częściowych

Rozwój silników spalinowych jest ściśle powiązany z układami doładowania. Ocena efektywności urządzeń doładowujących ma kluczowe znaczenie dla ich rozwoju, jak również silników spalinowych. Warunki współpracy turbosprężarki z silnikiem spalinowym w warunkach charakterystyki pełnej mocy oraz dużych obciążeń była już przedmiotem wielu badań. Współpraca taka w warunkach małych i średnich obciążeń powinna stanowić przedmiot dalszych badań ze względu na występujące w tym zakresie możliwości dalszej poprawy, szczególnie w aspekcie zmniejszenia pracy wymiany ładunku w cylindrach silnika. Zakres takich obciążeń jest bardzo ważny ze względu na znaczny udział czasu pracy silnika pracującego w ramach testów jezdnych, np. NEDC. Celem artykułu było dokładniejsze rozpoznanie procesów i ilościowa ocena warunków współpracy silnika o zapłonie samoczynnym z turbosprężarką, w zakresie małych i średnich obciążeń i prędkości obrotowych silnika. Analizę taką przeprowadzono dla obciążeń częściowych na przykładzie turbosprężarki i jednostki napędowej typu Fiat 1.3 JTD w oparciu o bilans masy spalin i powietrza oraz bilans mocy turbiny i sprężarki. W omawianym obszarze charakterystyki ogólnej korzyści wynikające ze zwiększonej gęstości czynnika dostarczanego do cylindra są istotnie umniejszone stratami wynikającymi ze zwiększonego przeciwciśnienia wylotu, co skutkuje większym polem powierzchni dolnej pętli wykresu indykatorowego silnika. Ponieważ są to typowe warunki eksploatacyjne trakcyjnych silników spalinowych, pożądana jest taka poprawa parametrów współpracy turbosprężarki i silnika, która prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa w założonym zakresie obciążeń, a także do zapewnienia pracy silnika przy możliwie najmniejszych wskaźnikach emisyjnych.
Topic: Combustion process control in engines
Author: mgr inż. Wojciech Bueschke
Co-authors: prof. dr hab. inż. Krzysztof Wisłocki, mgr inż. Przemysław Borowski, mgr inż. Maciej Skowron