Archive - Congress 2015
PL EN Your account Create account

Registered articles list

The effect of performance parameters dual fuel CI engine to vibroacoustical activity

Ze względów ekonomicznych i ekologicznych poszukiwane są alternatywne sposoby zasilania silników spalinowych. W silnikach o zapłonie samoczynnym, obserwuję się wzrost zainteresowania instalacjami pozwalającymi na domieszkę propan-butanu. Wynika to z kilku względów: ceny tego paliwa, szerokiej sieci dystrybucji, jak również poprawę efektywności spalania. Wraz z rozwojem zasilania dwupaliwowego rozsądnym wydaje się być badanie wpływu dodatku LPG na emisję hałasu oraz generowanie drgań, jak również próba oceny procesu spalania. W artykule opisano badania dotyczące tych zjawisk na przykładzie silnika 1.4 TDI grupy VW ze zmodyfikowanym układem zasilania pozwalającym na dodatek LPG w fazie gazowej jak również fazie ciekłej. Przedstawiono wyniki badań wibroakustycznych podczas pracy silnika pod obciążeniem na hamowni podwoziowej dla różnych udziałów dawki LPG oraz dla różnych parametrów sterowania, w szczególności zmiany kąta wyprzedzenia wtrysku. Badania były próbą weryfikacji parametrów sterowania w celu uzyskania jak najniższych wartości emitowanego hałasu i drgań, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej efektywności procesu spalania. Rejestrując drgania na korpusie silnika jak również na karoserii oraz hałas możliwe było wyznaczenia widma amplitudowego, na podstawie którego opracowano wnioski. Badania te są rozwinięciem badań prowadzonych w Zintegrowanym Środowiskowym Laboratorium Systemów Mechatronicznych Pojazdów I Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej.
Topic: Combustion process control in engines
Author: mgr inż. Łukasz Zieliński
Co-authors: prof. dr hab. inż Stanisław Radkowski dr inż. Krzysztof Szczurowski inż. Damian Walczak