Archive - Congress 2015
PL EN Your account Create account

Registered articles list

Prognoza emisji zanieczyszczeń z silników pojazdów samochodowych w Polsce do 2030 r.

Całkowita emisja zanieczyszczeń z silników pojazdów samochodowych jest zależna od czynników ekstensywnych i intensywnych. Czynnikami ekstensywnymi są: liczność i intensywność użytkowania (średnie przebiegi roczne) pojazdów poszczególnych kategorii. Czynniki intensywne to przede wszystkim struktura pojazdów ze względu na ich: przeznaczenie, umowną wielkość oraz właściwości techniczne, w tym charakterystyki emisji zanieczyszczeń. Oprócz tego do czynników o charakterze intensywnym można zaliczyć sposób użytkowania samochodów, określony przez charakter ruchu: specyfikę ruchu, odpowiednią dla jazdy w miastach, poza miastami oraz na autostradach i drogach ekspresowych, a także przez model ruchu zależny od prędkości średniej samochodu. W pracy rozpatruje się następujące skumulowane kategorie pojazdów samochodowych: samochody osobowe, lekkie samochody ciężarowe oraz samochody ciężarowe i autobusy. W pracy jest bilansowana emisja zanieczyszczeń z silników spalinowych w stanie nagrzanym do temperatury długotrwałego użytkowania silników. Rozpatruje się emisję: tlenku węgla, związków organicznych sprowadzonych do węglowodorów, tlenków azotu sprowadzonych do tlenku azotu oraz cząstek stałych. Prognozę liczności i intensywności użytkowania pojazdów poszczególnych kategorii skumulowanych oszacowano na podstawie ocen ekspertów. Podobnie oszacowano udział dróg przebywanych przez pojazdy poszczególnych kategorii w warunkach ruchu w miastach, poza miastami oraz na autostradach i drogach ekspresowych oraz prędkości średniej w tych warunkach ruchu. Charakterystyki emisji zanieczyszczeń w postaci zależności emisji drogowej zanieczyszczeń od prędkości średniej pojazdu wyznaczono z wykorzystaniem baz danych, zawartych w oprogramowaniu firmy INFRAS AG, oraz modelu późnienia stanu motoryzacji w Polsce w stosunku do stanu motoryzacji w Europie Zachodniej. Na podstawie przyjętych założeń wyznaczono prognozę emisji rocznej zanieczyszczeń z silników samochodów w Polsce do roku 2030 z odstępem 5 lat. Mimo zwiększania się liczności pojazdów samochodowych prognozuje się znaczne zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, szczególnie tlenków azotu i cząstek stałych.
Topic: Modelling and optimization of engine processes
Author: Zdzisław Chłopek
Co-authors: Jerzy Waśkiewicz