Archive - Congress 2013
PL EN Your account Create account

Registered articles list

Wpływ wybranych uszkodzeń układu wtryskowego okrętowego silnika tłokowego na przebieg charakterystyk wydzielania ciepła

W okrętownictwie istnieje zapotrzebowanie na systemy diagnostyczne umożliwiające kontrolę procesów roboczych w cylindrach silników tłokowych oraz wnioskowanie diagnostyczne w oparciu wykresy indykatorowe. Na ogół największe oczekiwania w odniesieniu do systemów diagnostycznych wiązane są z wykrywaniem niesprawności oraz prognozowaniem stanu technicznego. Wynika to z potrzeby zachowania bezpieczeństwa pływania, ochrony środowiska oraz maksymalizacji transportowego wykorzystania statku. Problemem wciąż aktualnym jest wyselekcjonowanie informacji diagnostycznej zawartej w wykresach indykatorowych oraz ocena wiarygodności uzyskiwanej informacji. Wydaje się, że istotne polepszenie diagnostycznego wykorzystania wykresów indykatorowych można uzyskać poprzez wyznaczenie charakterystyk wydzielania ciepła. W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczące wypływu wybranych uszkodzeń układu wtryskowego silnika okrętowego na przebieg charakterystyk wydzielania ciepła. Badania przeprowadzono na laboratoryjnym silniku Sulzer Al25/30. Badania zrealizowano zgodnie z planem eksperymentu czynnego, w trakcie którego symulowano wybrane uszkodzenia układu wtryskowego silnika. Pomiary ciśnień spalania wykonano w za pomocą czujników firmy Kistler typu 6353A24. Na podstawie zarejestrowanych przebiegów ciśnień indykowanych wyznaczono charakterystyki wydzielania ciepła. Zastosowany algorytm obliczeniowy umożliwia wyznaczenie zarówno przebiegów prędkości wydzielania ciepła q oraz jak ciepła wydzielonego Q. Na podstawie uzyskanych wyników można stwierdzić, że istotne polepszenie diagnostycznego wykorzystania wykresów indykatorowych można uzyskać poprzez wyznaczenie charakterystyk wydzielania ciepła. Charakterystyki te są skorelowane z procesem wtrysku paliwa i pracą pompy wtryskowej. Jak wykazano w pracy, analizując przebiegi prędkości wydzielona ciepła q, możliwe jest wnioskowanie diagnostyczne na temat stanu układu wtryskowego.
Topic: Engine testing, durability, reliability and diagnostics
Author: Rafał Pawletko
Co-authors: Stanisław Polanowski