Archive - Congress 2013
PL EN Your account Create account

Registered articles list

ANALIZA WPŁYWU CIŚNIENIA WTRYSKU W UKŁADZIE COMMON RAIL NA ZASIĘG STRUGI WYBRANYCH PALIW ZASTĘPCZYCH

Dążenie, w ramach ekorozwoju, do zastępowania paliw nieodnawialnych paliwami odnawialnymi spowodowało rozwój prac ukierunkowanych na poszukiwania alternatywnych dla oleju napędowego paliw silnikowych. Trwają również intensywne prace nad rozwojem alternatywnych systemów spalania. Przykładem mogą być tutaj procesy spalania niskotemperaturowego LTC (low temperature combustion), dla których parametry paliwa są niezwykle istotne ze względu na organizację i przebieg tych procesów. Do paliw alternatywnych należą m.in. oleje roślinne i ich estry oraz alkohole. Paliwa te mają odmienne właściwości fizykochemiczne, które wpływają na zmiany procesu wtrysku i rozpylenia paliwa w relacji do zasilania olejem napędowym. Przebieg wtrysku paliwa, szczególnie w silniku o ZS, oddziaływa na proces spalania, a w efekcie decyduje o sprawności energetycznej silnika i ilości emitowanych związków toksycznych. Celem badań zamieszczonych w niniejszym artykule jest przedstawienie wpływu ciśnienia wtrysku na zasięg strugi paliwa, dla oleju napędowego, paliwa biodiesel, oleju rzepakowego oraz ich mieszanin. Badania realizowano na specjalnie opracowanym stanowisku z układem zasilania typu Common Rail, przy wtrysku do komory wypełnionej paliwem. Do wyznaczenia zasięgu strugi użyto systemu Visio Scope firmy AVL.
Topic: Alternative fuels
Author: Artur Jaworski
Co-authors: Hubert Kuszewski, Kazimierz Lejda, Adam Ustrzycki, Paweł Woś