Archive - Congress 2013
PL EN Your account Create account

Registered articles list

Kryteria doboru parametrów wewnętrznych silnika dwuprzepływowego do rodzaju misji samolotu wielozadaniowego.

Problem przedstawiony w artykule dotyczy strategii wyboru tzw. punktu obliczeniowego silnika przepływowego do samolotu wielozadaniowego juz na etapie wstępnego projektowania samolotu i silnika jako systemu lotniczego. Punkt obliczeniowy definiowany jest przez wysokość i prędkość lotu oraz parametry cieplno przepływowe silnika. Jego wybór determinuje masę i gabaryty silnika, jego efektywność. Przedstawiona w artykule analiza przedstawia metodę (sposób) poszukiwania tego punktu w oparciu o inne niż klasyczne (maksimum ciągu jednostkowego, jednostkowe zużycie paliwa) kryteriów doboru punktu obliczeniowego dla samolotu wielozadaniowego. Samolot wielozadaniowy podczas każdej misji musi wykonać cały szereg zadań, różniących się poziomem wykorzystania mocy, przy zmieniającej się masie własnej, na różnych wysokościach i prędkościach lotu. Przedstawiono model misji samolotu, model obiegu porównawczego silnika, model charakterystyk samolotu. Zdefiniowano kryteria oceny misji w oparciu o ocenę energochłonności różnych misji. Do zdefiniowania kryteriów wykorzystano wskaźniki bezwymiarowe oceny silnika i samolotu, dzięki czemu możliwe jest porównanie kryteriów w zależności od zadania lotniczego, pojedynczej misji (traktowanej jako sumę wykonanych zadań) oraz co jest celem analiz, wszystkich misji realizowanych przez samolot wielozadaniowy. Wyniki obliczeń przedstawiono z punktu widzenia wpływu parametrów termogazodynamicznych obiegu porównawczego (jak spręż, temperatura przed turbiną, stopień podziału strumieni) na kryteria energochłonności. Rezultaty obliczeń porównano z klasycznymi kryteriami jak ciąg jednostkowy i jednostkowe zużycie paliwa. Przedstawione kryteria znacznie rozszerzają możliwości oceny ilościowej i jakościowej silnika już na etapie wstępnego projektowania samolotu wielozadaniowego.
Topic: Modelling and optimization of engine processes
Author: Piotr Wygonik
Co-authors: